«У рослин і тварин немає адвокатів, їм
нема куди писати і скаржитися, за них
нікому заступитися, окрім нас, людей,
котрі разом з ними заселяють цю планету»
Дж. Даррел
Сумно, але факт: нині ми опинилися в стані екологічної кризи, яка загрожує всій нашій планеті. І щоб вийти з неї, щоб не допустити можливої катастрофи, потрібні негайні спільні дії мільйонів свідомих громадян, усього суспільства. Екологічні проблеми носять глобальний характер і зачіпають все людство. На сучасному етапі розвитку суспільства питання екологічного виховання набуває особливої гостроти. Головна причина цього – тотальна екологічна безвідповідальність. У зв’язку з цим необхідно посилити і більше приділяти уваги екологічному вихованню в сучасній школі вже з перших років навчання дітей.
Та чи всі це усвідомлюють? На жаль, маємо досить підстав твердити протилежне. І часто це не провина людей, а їхня біда. Бо ж не навчили їх розуміти нерозривність і взаємозалежність складових природи, своє місце в природному середовищі, не прищепили елементарних навичок спілкування з усім живим і неживим, що нас оточує, тому виховання у молодших школярів бережного ставлення до природи, формування природоохоронних навичок набувають сьогодні особливого значення і в шкільних закладах, і в сім’ї.
Школа покликана виховувати школярів у дусі любові до рідної природи, охорони навколишнього середовища. Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань. Тому мета наших занять – сформувати мислення та екологічну культуру кожного учня, домогтися, щоб почуття особистої відповідальності за все живе на Землі, турбота про збереження природи стали рисами характеру кожної дитини. І не випадково, що такі заняття ми розпочали проводити з початкової ланки.
Працівники НПП «Синевир» провели інтелектуально-екологічну гру «Пташиний диво грай. Міграція птахів» на базі початкової школи Колочавського ЗЗСО І-ІІІ ступенів. Це колективне змагання, у якому брали участь учні 4-Б класу, спільно з класним керівником – Лехман Оксаною Василівною та вчителем – Дербак Оленою Юріївною. Діти змагались в інтелектуальних конкурсах дуже вправно та весело. Всі три команди («Ластівка», «Жайворонок», «Лелека») жваво обговорювали робочі моменти і довели те, що вміють активно працювати в групах. Урок складався з 4 блоків завдань: «Птахи – пернаті друзі людини», «Вони потребують охорони», «Перелітні птахи», «Птахи в пісенній творчості українців». А крім цього, були такі конкурси: «Живі синоніми», «Підкажи словечко», «Екологічне лото», «Впізнай птаха», «Музичний», «Літературний».
Ми спробували довести дітям, що любов до природи – це й любов до Батьківщини, до свого народу. Це наш світогляд, наша мораль, весь спосіб нашого життя. І невід’ємною частиною нашого життя є і птахи. Вони поширені скрізь, де є сприятливі умови для їхнього життя. Найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють птахи. Птахи – частина природи, без яких її врода була б неповною.
Птахи не тільки прикрашають наше життя. Вони перші помічники людини в боротьбі за високий урожай полів, садів. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони за літо – не злічити! Працюють не покладаючи крил! Та за останні 400 років вимерло близько 100 видів птахів, здебільшого через господарську діяльність людини. Основна причина вимирання пернатих – руйнування їх місць проживання, перед усім вирубування лісів та осушування боліт.
Перспектива невтішна: понад 150 видам птахів загрожує зникнення. Проте нині, коли вчені, з’ясували причини вимирання птахів, з’явилася реальна можливість зберегти цих чудових тварин для майбутніх поколінь. Птахи, які колись були традиційними для України, сьогодні стають феноменами природи, рідкісними зразками фауни нашого краю, «експонатами» для «Червоної книги» чи музею природи.
Чорний лелека, пугач, сич … Цих птахів можна назвати патріархами нашого природного світу. Вони пережили багато епох, катаклізмів, існували мільйони років, але тепер можуть зникнути як вид.
В Україні особливу увагу приділяють охороні птахів, занесених до Червоної книги України. Заради збереження рідкісних зникаючих видів створюються заповідники й заказники.
Людина повинна допомагати птахам, розвішуючи штучні домівки, лаштуючи спеціальні платформи для пташиних гнізд. Важливо підгодовувати пернатих у скрутні часи, а саме взимку. З метою охорони птахів встановлюють суворо обмежені терміни полювання. І тому, ми запустили серію таких пізнавальних уроків для учнів шкіл Тереблянської долини. Заняття вже були проведені в Колочавському ЗЗСО і Синевирському ОЗЗСО, а на черзі інші школи. Чекайте в гості наших фахівців!
Сьогодні, як і багато століть тому, починаючи ще з часів Аристотеля, птахи користуються великою популярністю серед людей усього світу. Причина цього криється, мабуть, у тому, що вони належать до найчудовіших істот живої природи.
Поки жити планета буде,
Поки світ ще в полоні краси,
Бережіть птахів, людоньки – люди,
Хай чарують нас їх голоси.
Ми щиро сподіваємось, що ця інтелектуально-екологічна гра дасть учням можливість зрозуміти хто вони такі? Що все, що нас оточує, – це наша рідна земля, наша Україна. І можливо, чогось нам треба вчитися у наших «братів» менших, бо вони знають, що Батьківщина – НАЙМИЛІША!
Мар’яна Печкан,
фахівчиня відділу
екологічної освіти
НПП «Синевир»